Intervju med Pepperheart som är aktuell med ny singel och video

Kan du berätta lite om dig själv?
— Jag är en ny artist som också är producent och låtskrivare, och jag har en vision om att kunna erbjuda musik som ger en kännbar upplevelse. Det tycker jag är väldigt viktigt.
På vilket sätt?
Förmågan att ”känna” är något som jag tycker många tar för givet. Jag har själv tappat den förmågan en gång efter en serie av drastiska händelser som förändrade mitt liv, och jag har fått jobba ganska hårt för att återställa och få tillbaka den känslan någorlunda igen.
För de som inte hört dig tidigare, hur vill du beskriva din musik?
— Det är väldigt olika från låt till låt. Jag vill inte definiera mig enligt någon specifik genre, det tycker jag är lite begränsande, men om jag verkligen måste så är pop det närmaste jag kan komma. Tanken med att ha stor genre-dynamik och att låtarna är helt unika från varandra är att de ska kunna fungera lite som olika scener från en längre film, när de spelas live. Eller lite som en tolvrättersmiddag på en fin restaurang där man kan få helt olika smakupplevelser från rätt till rätt genom sittningen, no offense mot restaurangbranshcen.
Berätta om din nya video!
— Det var egentligen låten som blev grunden till videon. Genren är pop/fusion, blandar ihop en av de starkaste säljargumenten inom persisk popmusik, en kompvariation som går i 6/8, och blandar ihop det med element långt ifrån den musiken och kulturen, bland annat dubstepsyntar, överprocessade vokaler och explicit text.
—  Jag minnas knappt hur jobbet med själva videon påbörjades och slutfördes dock. Det är som om hjärnan vill tränga bort allt blod, svett, tårar och timmar som ligger bakom det hela. Men jag kan säga att videon har kostat mig exakt -0- kronor. Inte för att jag har varit tvungen att spara, men snarare för att jag tagit Ingemar Bergmans råd och tvingat mig själv att ”gå på plankan”. Målet med musikvideon blev då att göra något som motsvarade låtens intryck på ett starkt visuellt sätt, genom att använda så få och enkla medel som möjligt. Karaktären i musikvideon inspirerades väldigt mycket av James McAvoy i filmen Split.
— Det ligger som sagt väldigt mycket jobb bakom videon, Jag hade ont i överkroppen i några dagar efter inspelningen pga intensiva headbangs och dans i många takes. Animationerna är ritade för hand, med mus, frame by frame och antalet ritade ”brush strokes” sträcker sig till över 20 000 stycken, och synkningen till musiken var ett dilemma i sig. Men jag har aldrig haft så här kul när jag har hållit på med andra kreativa projekt! Ingenting slår känslan av att sitta som en ond vetenskapsman ur en superhjälte-film och bestämma om sitt monster ska kunna spruta laser ur munnen eller eld ur ögonen och sen skratta som en tok när man får till det.
Vad lyssnar du själv på?
 Många av dagens pop artister är väldigt duktiga på det de gör och det ju går rakt in i hjärtat. Däremot är inte pop det enda jag lyssnar på, utan att direkt påstå att jag är all-ätare. Men om jag ska nämna tre artister som har haft störst påverkan på min musik genom livet så är det Michael Jackson, Sting och Joe Satriani.
Vad händer härnäst?
— Just nu håller jag fullt på och jobbar med flera låtar som kommer släppas senare och jag ser verkligen fram emot att börja spela live inom en snart framtid!

 

Pepperheart

 

 

Om Elisabeth Elle Sandberg 119 artiklar
Jag gjorde en musiktidning i Halmstad mellan 1983-1987. Ungdomsreporter på Radio Halland & Hallandsposten. Under tre månader 1986 gjorde jag praktik på Slitz (före detta Schlager), som då fortfarande var en musiktidning. Privat journalistutbildning 1987. 2016 startade jag Elles Musikblogg. De första åren skrev jag mest om Jamie Meyer, men nu också annan musik.