Intervju med Adolphson & Falk – syntpopduon bakom Blinkar Blå (1985)

Adolphson & Falk

SYNTPOPDUON TOMAS ADOLPHSON & ANDERS FALK fick sitt stora genombrott under 1980-talet med låtar som Blinkar Blå (1981) och Mer Jul (1984).

Jag träffade Adolphson & Falk dagen efter deras spelning i Halmstad, som de för övrigt tyckte gick mycket bra.

— Alla var med på noterna. Vi trivdes döbra!

Eldorado och Melodifestivalen

Adolphson & Falk träffades 1968 när de gjorde militärtjänstgöringen i Stockholm. De började att skriva låtar åt andra artister, bland andra Barbro Hörberg 1973. År 1978 spelade de in sin första LP som fick namnet Nattexpressen. De medverkade i Melodifestivalen 1979 med bidraget Tillsammans. Året därpå halkade de in på radioprogrammet Eldorado med Kjell Alinge. När Eldorado släppte en LP, Stjärnornas Musik (1982) hade A&F skrivit hela fem av de 12 låtarna.

— Det hände egentligen ingenting förrän vi började med vår grej på 1980-talet. Det som vi gjorde innan var att sitta på pubar med akustisk gitarr och spela låtar med bland andra Simon & Garfunkel och Dylan. Vi hade tidigare varit för lata att skaffa ett band och göra en riktig satsning.

— Electra (skivbolaget), som gjorde vår första LP, trodde att de skulle göra oss till stjärnor då. De snackade om att det brukar ta tre LP-skivor, sedan kommer genombrottet. Vi gjorde en första LP, som de tyckte var väldigt bra. Men av någon anledning tröttnade de, men vet inte alls varför. Året därpå (1979) var vi med i Melodifestivalen. När det inte hände nånting där, gick vi till Sveriges Radio med inspelade låtar på band och då började det lossna.

Blinkar Blå kommer till

När de kom till Sveriges Radio hade Eldorado pengar som skulle satsas på nyare, svenska produktioner.

— Vi fick lite pengar och hyrde de studiomusiker som vi ville ha. Spelade in tre, fyra låtar. De gillade det och vi fick göra mer.

En kille i redaktionen ville sammanföra Tomas och Anders med Greg FitzPatrick och göra en låt med enbart syntar (Greg var vid den här tiden en av få personer i Sverige som använde syntar i musiken).

— Greg tog med sig vad han behövde och sedan var vi i Sveriges Radios stora studio i två dagar och gjorde Blinkar Blå (1981) som då sålde rätt så friskt. Det var ett sorts genombrott. Den blev på något sätt Sveriges första syntsingel. Det fanns ju syntar före det, men det var lite knepigare grejer.

— När det gick så bra var det bara att hänga på och göra Rymden i Blodet (1982). Vi skulle egentligen ha gått in i studion i mars. Istället valde vi att göra en turné först. I bästa fall kan vi släppa en ny LP i höst, möjligen precis före jul. Vi ser inte så mycket till tidpunkten, utan vi vill göra en bra platta istället.

Tomas och Anders berättar att de är mer ute efter bra låtar än just bra syntmusik. De lyssnar själva mycket på listlåtar, välgjorda produktioner och inte specifikt syntlåtar.

Hur jobbar ni fram era låtar?

— Vi sitter hemma med gitarr på varsitt håll.

Trodde att det var syntar?

— Det är behändigare med gitarr. Vi är uppväxta med gitarr, så det fungerar bättre. Det har också visat att om en låt fungerar till gitarr, går det oftast att fortsätta få den bra. Sedan gör vi en demo. Kanske lägger på en bas, synt eller trummaskin, så vi får lite stil på den. Vi testar den på varandra, ändrar kanske lite grann. Därefter ger vi demon till Greg, som försöker hitta en idé, en infallsidé. Efter det presenterar han den för oss. Sedan jobbar vi lite på den innan vi går in i studion. Där lägger vi bit för bit. Börjar med en trumma, lägger på en basgång eller stödsång, så man vet var i låten man är. Sedan börjar byggandet förutsättningslöst. Man vet aldrig var det slutar.

A & F ligger inte på ett vanligt skivbolag, utan på musikförlaget AIR Music. Det är Sveriges näst största efter Stickan Anderssons.

— Vi har alltid arbetat ihop med dem som förlag för låtskrivandets skull. Sedan kom vi i den sitsen att vi hade fått en hit utan att ha ett skivkontrakt. Först var det snack om att vi skulle lägga det på EMI. Men då sade AIR Music att vi gör så här: “Vi betalar så får ni göra klart och sedan får vi se vilket skivbolag det blir som bjuder mest”. Men när vi var klara, kom vi överens om att lägga det på AIR-Music, då är vi helt oberoende. De har allt som de stora skivbolagen kan ge fast i mycket behändigare skala.

Vid sidan om spelningar och arbete med skivorna har Tomas och Anders vanliga arbeten. Tomas är civilingenjör och Anders landskapsingenjör.

— Det är långt från musiken och det tror vi är bra. Vi vill göra bra svensk pop som är välproducerad. Ska man leva på det kan man bli lite feg. Då måste man börja tänka – kommer det här bli en hit? Kommer det här att sälja? Kommer jag kunna betala hyran nästa år?

Artikeln var ursprungligen publicerad i Stjärnskottet nr 4, 1985.

 

 

Anders Falk, Gislaved, 4 april, 1985

Foto: Elisabeth Sandberg

Här finns en kort recension från spelningen i Gislaved. Den skrevs kort efter att jag hade fyllt 19 år https://ellesmusikblogg.se/1985/04/adolphson-falk-gislaved-april-1985-2/

Om Elisabeth Elle Sandberg 117 artiklar
Jag gjorde en musiktidning i Halmstad mellan 1983-1987. Ungdomsreporter på Radio Halland & Hallandsposten. Under tre månader 1986 gjorde jag praktik på Slitz (före detta Schlager), som då fortfarande var en musiktidning. Privat journalistutbildning 1987. 2016 startade jag Elles Musikblogg. De första åren skrev jag mest om Jamie Meyer, men nu också annan musik.